Kalcium, vitamín D a vitamín C

KALCIUM

Čo je vápnik

Vápnik (kalcium, skratka Ca) je minerál, ktorý zohráva v ľudskom tele jednu z najdôležitejších úloh. Okrem toho, že je neodmysliteľným stavebným kameňom kostí a zubov, zohráva veľmi dôležitú úlohu aj pri prenose nervových impulzov, zrážaní krvi, funkcii buniek a svalových sťahov.

Až 99% vápnika sa nachádza v kostiach a zuboch, zvyšné 1% sa nachádza v ostatných častiach tela (najmä v krvi a mäkkých tkanivách). Práve preto je vápnik dôležitý pre zdravý vývin kostí najmä počas prenatálneho vývinu, ako aj počas detstva a dospievania. Nedostatok vápnika práve v tomto období vedie k rednutiu kostí, krivici a k vzniku zubného kazu. Vápnik sa podieľa aj na ďalších funkciách v ľudskom tele  ako sú regulácia nervových vzruchov, regulácia činnosti srdca, svalov, znižovanie krvného tlaku, pri procese zrážania krvi, aktivuje a potláča sekréciu niektorých enzýmov a hormónov, pri dojčení podporuje tvorbu mlieka a zmierňuje poruchy trávenia.

Nedostatok vápnika okrem iného spôsobuje bolesti kĺbov, lámavosť nechtov, svalové kŕče, nervozitu, krivicu, osteoporózu, zápaly kĺbov, kazenie zubov a jeho nedostatkom môžu trpieť najmä ľudia s vysokou konzumáciou mäsa a nízkou konzumáciou zeleniny.

Dôležité je však všímať si nie len nedostatok vápnika ale i vitamínu D, ktorý reguluje a napomáha vstrebávaniu vápnika do ľudského organizmu.

Denná dávka vápnika

Odporúčaná denná dávka vápnika pre dospelého človeka je 1000 – 1300 mg, u detí do veku 8 rokov maximálne 800 mg  a pre ženy v čase dojčenia cca 1000 mg. Vápnik dokáže ľudské telo prijímať aj z prirodzenej stravy, kedy hlavným zdrojom sú mliečne výrobky, orechy, slnečnicové semená, ovsené vločky, listová zelenina, sardinky a minerálne vody. Netreba však zabúdať, že iba samotný vápnik nestačí. Pre správne fungovanie nášho organizmu je potrebný aj prísun ostatných minerálov a stopových prvkov ako sú napríklad vitamín D a kyselina listová.

Vstrebávanie vápnika

Vápnik sa do organizmu vstrebáva v tenkom čreve. Jeho vstrebávanie môže byť ovplyvnené inými zložkami, napríklad strava prirodzene bohatá na bielkoviny zvyšuje vstrebávanie vápnika, väčšie množstvo voľných mastných kyselín alebo v potrave prítomných fylátov a tráviacich solí ho naopak znižuje.

Vitamín D

Dôležitú úlohu pri vstrebávaní vápnika zohráva vitamín D, ktorý sa vytvára v ľudskej koži pôsobením slnečného žiarenia. Pobyt na slnku najmä v jarných a letných mesiacoch zabezpečí dostatočnú hladinu vitamínu D. Používanie ochranných krémov však zabraňuje prenikaniu UV žiarenia, a tým bráni aj vytváraniu vitamínu D. Práve z tohto dôvodu je potrebné prijímať vitamín D aj inou formou ako iba zo slnka.

Nedostatok vitamínu D spôsobuje zhoršenie vstrebávania vápnika z potravy a pri dlhodobom nedostatku vedie k poruchám kostí, zapríčiňuje ich lámavosť a mäkkosť.

Ďalšie účinky vitamínu D

  • okrem vápnika metabolizuje aj fosfor
  • posilňuje imunitu
  • spolu s vápnikom má pozitívny vplyv na kvalitu kostí a chrupu
  • pomáha pri ochoreniach kože
  • v detstve a puberte napomáha správnemu vývoju
  • v období dojčenia zvyšuje tvorbu mlieka

Vitamín C (kyselina L-askorbová)

Vitamín C patrí do skupiny vitamínov rozpustných vo vode. Napriek tomu, že väčšina živých organizmov si vitamín C syntetizuje sama, práve ľudský organizmus musí tento vitamín prijímať v potrave.

Vitamín C plní v tele množstvo dôležitých funkcií:

  • prispieva k udržaniu správneho fungovania imunitného systému
  • podporuje normálnu tvorbu kolagénu a funkciu a pevnosť krvných ciev, predovšetkým vlásočníc
  • prispieva k správnemu fungovaniu svalov, ďasien, kostí, chrupaviek, ďasien, pokožky, zubov a k ochrane buniek pred oxidačným stresom

Zdroje vitamínu C

  • živočíšne a rastlinné produkty
  • najmä ovocie – čierny ribezel, jablká, citrusové ovocie, šípky; zelenina – brokolica, petržlen, kapusta, zemiaky, kel, karfiol